Nazaj na vrhnjo stran: Program konference KUPM 2024 | Laško, 11. in 12. 11. 2024

Primeri modeliranja z odvodom

dr. David Gajser, II. gimnazija Maribor in Fakulteta za naravoslovje in matematiko UM

Povzetek

Odvod je del učnega načrta gimnazijskega izobraževanja. Gre za izjemno uporaben, a relativno abstrakten koncept. Najpogosteje ga uvedemo kot limito diferenčnega kvocienta ali kot smerni koeficient tangente. Vsekakor pa povezavo med tema dvema opredelitvama hitro utemeljimo in je dijakom dobro znana. Z limito diferenčnega kvocienta je odvod dobro definiran, s smernim koeficientom tangente pa si ga dijaki lahko nekako predstavljajo. Čeprav je vsakemu dobremu poznavalcu odvoda kristalno jasno, da nam odvod pove tudi »hitrost naraščanja« neke količine, pa velika večina dijakov te povezave nima. Upravičeno se sprašujejo: »Kaj mi koristi znanje odvajanja in računanja tangent?« V tem prispevku si bomo pogledali nekaj možnih aktivnosti ob zaključku obravnave odvodov, ki dijakom pomagajo odgovoriti na zgornje vprašanje. Z njimi lahko dijakom odvod približamo in jim damo zgled, kako ga lahko sami v praksi uporabijo.

Predlagamo več aktivnosti, ki se lahko pri pouku izvedejo po izboru učitelja (in odvisno od časa, ki ga ima učitelj). Podali bomo primere za:

  1. Predstavitev povezave med količino in hitrostjo spreminjanja le-te.
  2. Preverjanje in poglabljanje razumevanja na primerih.
  3. Osnovna povezava med potjo, hitrostjo in pospeškom pri enakomerno pospešenem gibanju.
  4. Bolj zapleten primer obravnave poti, hitrosti in pospeška.
  5. Modeliranje števila bakterij ob času t.
  6. Preprosto modeliranje temperature pri gorenju.

Večji del aktivnosti je bil izdelan za namen projekta NA-MA POTI, v okviru katerega se razvijajo aktivnosti za povečanje naravoslovne in matematične pismenosti učencev in dijakov. Aktivnosti bodo predstavljene tako, kot bi se lahko izvedle v razredu. Večina se jih je v razredu tudi preizkusila in z upoštevanjem povratne informacije izvajalca ter dijakov nadgradila. Predstavljene bodo le izboljšane verzije.

Viri:

Sirnik M. in ostali (2021): Opredelitev in gradniki matematične pismenosti v projektu NA-MA POTI, Ljubljana, ZRSŠ, 2021-11-15-Gradniki-matematicna-pismenost_07_07_2021.pdf (zrss.si)

GRADIVO_DRSNICE

PRILOGA 1

PRILOGA 2

PRILOGA 3

PRILOGA 4