Vključevanje nadarjenih učencev v izobraževalni proces

Andrejka Kramar, Osnovna šola Bistrica 

Povzetek

Diferenciacija je pedagoška strategija, s katero prilagajamo učne vsebine različnim potrebam in sposobnostim učencev. V prispevku bom razmišljala o pomembnosti prilagajanja pouka in o nadarjenih učencih ter o izzivih, kako te učence dovolj spodbuditi, da se njihovo znanje in sposobnosti razvijajo na višji ravni, hkrati pa učenci ostanejo vključeni v učni proces in dovolj motivirani za delo. 

Nadarjeni učenci pogosto zelo hitro usvojijo standarde znanja posamezne učne vsebine, zato jim je, v izogib zdolgočasenosti in pasivnosti, potrebno postaviti višje miselne izzive ter jim ponuditi bolj zahtevne naloge in zadolžitve. Ni nujno, da nadarjenim učencem ponudimo samo dodatno reševanje različnih računskih nalog, lahko jih v proces vključimo precej bolj aktivno. Ena od možnosti je, da nadarjenim učencem skozi proces učenja postopoma preko celega leta omogočimo, da postanejo učiteljevi asistenti. To lahko vključuje različne oblike dela in sodelovanja. Sprva je to lahko v obliki pomoči pri pregledovanju zapisov sošolcev, pripravi učnega gradiva, samostojnem preučevanju vsebin, ki sčasoma lahko preraste v samostojno poučevanje ali razlago dela snovi. Slednje lahko poteka individualno (ena na ena) ali v skupini, čez čas pa lahko tudi pred celim razredom. Tak učenec lahko ob organizacijski in vsebinski pomoči učitelja samostojno izpelje tudi kakšno delavnico za učence nižjih razredov. Seveda nadarjeni učenec z idejo in obliko dela pri načrtovanju in izvedbi učne ure tudi aktivno sodeluje, vsebinsko pa uro v pravo smer zapelje učitelj. Nadarjeni učenec tako sooblikuje namene učenja ter kriterije uspešnosti, razmišlja o aktivnostih za učenca, pripravlja gradiva ter presoja o zbiranju dokazov, s katerimi bodo učenci pokazali, kaj so se v posamezni uri naučili. Pri tem preko posredovanja povratne informacije sošolcem razvija svoje komunikacijske spretnosti. Tako učenec poglablja svoje znanje matematike in hkrati razvija tudi različne veščine in kompetence 21. stoletja. 

Prenovljeni učni načrt postavlja nove cilje, standarde znanja ter didaktična priporočila, ki učitelja spodbujajo k diferenciaciji ter ponujajo možnosti tudi za uvajanje zahtevnejših vsebin, ki ustrezajo sposobnim nadarjenim učencem. Podpira iskanje načinov in aktivnosti, kako te učence kar najbolje miselno izzvati, motivirati in vključiti v izobraževalni proces. 

Predstavitveno gradivo