Uvajanje racionalnih števil od 1. do 5. razreda (delavnica)

Vesna Vršič, Zavod Republike Slovenije za šolstvo 

Nataša Zidar, OŠ Louisa Adamiča Grosuplje 

Povzetek

Razvoj številskih predstav naravnih števil je še vedno prednostno področje na razredni stopnji. V prenovljenem učnem načrtu za matematiko pa se poudarja tudi razvoj koncepta racionalnih števil, ki velja za eno izmed zahtevnejših tem. Tako naj bi že učenci 1. vzgojno-izobraževalnega obdobja skozi življenjske situacije spoznavali polovico, četrtino, osmino, tretjino, šestino, petino in desetino. Cilje bi naj usvajali v obliki izkustvenega učenja. Podoben pristop bi naj uporabili tudi učitelji v 4. in 5. razredu, saj so cilji usmerjeni v dejavnosti predstavljanja racionalnih števil z modeli (konkretni, grafični).   
Za razumevanje koncepta racionalnih števil bi naj učitelji načrtovali dejavnosti z modeli:  
– ploskovni model (npr. pica, kvadrat),  
– dolžinski model (npr. papirnati trak, Cuisenairjeve palčke) in  
– model množice (npr. keksi, čepki).  
Dejavnosti pri pouku naj bi vključevale vse vidike koncepta racionalnih števil, tako naj bi spoznali ulomke kot del-celota, merski vidik, vidik razdeljevanja, vidik operatorja in razmerja.  
Učenci na razredni stopnji naj bi razumeli, da: 
– govorimo o polovici, četrtini, osmini, tretjini, šestini …, če je celota razdeljena na enake dele, 
– je del celote tem manjši, na čim več enakih delov je razdeljena celota, 
– je velikost ulomka (delov celote) relativna, saj je odvisna od velikosti celote, 
– je pri deljenju celote na posamezne dele pomembna velikost delov in ne njihova oblika (skladnost delov), 
– delitev celote zapišemo s števili kot ulomek (manjši od 1), kot mešano število (večje od 1), naravno število (enako celoti), desetiški ulomek (imenovalec 10, 100), 
– enako vrednost ulomkov zapišemo z enakovrednimi ulomki, 
– desetiški ulomek lahko zapišemo z decimalnim številom. 
Delavnica bo slonela na praktičnih dejavnostih udeležencev razdeljenih v skupine, kjer bodo spoznali raznolike dejavnosti za razvoj koncepta racionalnih števil, ki jih bodo lahko vključili v svojo pedagoško prakso. 

Viri in literatura:  

Bharti, M. (2022). Learning and Teaching Fractions at the Elementary level. Internacional Journal of Advanced Reasearch 5(7), 8 – 13. https://www.ijarp.org/published-research-papers/jul2022/Learning-And-Teaching-Fractions-At-The-Elementary-Level.pdf   

Van de Walle, J. A., Karp K. S., Bay-Williams J. M., (2019). Elementary and Middle School Mathematics. Teaching Developmentally. Boston: Pearson 

Predstavitveno gradivo