Vesna Vršič, Zavod Republike Slovenije za šolstvo
Nataša Zidar, OŠ Louisa Adamiča Grosuplje
Povzetek
Razvoj številskih predstav naravnih števil je še vedno prednostno področje na razredni stopnji. V prenovljenem učnem načrtu za matematiko pa se poudarja tudi razvoj koncepta racionalnih števil, ki velja za eno izmed zahtevnejših tem. Tako naj bi že učenci 1. vzgojno-izobraževalnega obdobja skozi življenjske situacije spoznavali polovico, četrtino, osmino, tretjino, šestino, petino in desetino. Cilje bi naj usvajali v obliki izkustvenega učenja. Podoben pristop bi naj uporabili tudi učitelji v 4. in 5. razredu, saj so cilji usmerjeni v dejavnosti predstavljanja racionalnih števil z modeli (konkretni, grafični).
Za razumevanje koncepta racionalnih števil bi naj učitelji načrtovali dejavnosti z modeli:
– ploskovni model (npr. pica, kvadrat),
– dolžinski model (npr. papirnati trak, Cuisenairjeve palčke) in
– model množice (npr. keksi, čepki).
Dejavnosti pri pouku naj bi vključevale vse vidike koncepta racionalnih števil, tako naj bi spoznali ulomke kot del-celota, merski vidik, vidik razdeljevanja, vidik operatorja in razmerja.
Učenci na razredni stopnji naj bi razumeli, da:
– govorimo o polovici, četrtini, osmini, tretjini, šestini …, če je celota razdeljena na enake dele,
– je del celote tem manjši, na čim več enakih delov je razdeljena celota,
– je velikost ulomka (delov celote) relativna, saj je odvisna od velikosti celote,
– je pri deljenju celote na posamezne dele pomembna velikost delov in ne njihova oblika (skladnost delov),
– delitev celote zapišemo s števili kot ulomek (manjši od 1), kot mešano število (večje od 1), naravno število (enako celoti), desetiški ulomek (imenovalec 10, 100),
– enako vrednost ulomkov zapišemo z enakovrednimi ulomki,
– desetiški ulomek lahko zapišemo z decimalnim številom.
Delavnica bo slonela na praktičnih dejavnostih udeležencev razdeljenih v skupine, kjer bodo spoznali raznolike dejavnosti za razvoj koncepta racionalnih števil, ki jih bodo lahko vključili v svojo pedagoško prakso.
Viri in literatura:
Bharti, M. (2022). Learning and Teaching Fractions at the Elementary level. Internacional Journal of Advanced Reasearch 5(7), 8 – 13. https://www.ijarp.org/published-research-papers/jul2022/Learning-And-Teaching-Fractions-At-The-Elementary-Level.pdf
Van de Walle, J. A., Karp K. S., Bay-Williams J. M., (2019). Elementary and Middle School Mathematics. Teaching Developmentally. Boston: Pearson