S preiskovanjem do razumevanja algebre (delavnica)

mag. Mojca Suban, Zavod Republike Slovenije za šolstvo 

Povzetek

Algebrske vsebine velikokrat učencem predstavljajo izziv z vidika razumevanja in prehoda v svet simbolnih zapisov. V osnovni šoli se obravnava algebrskih vsebin omejuje na elementarno algebro, kjer se črke in simboli pričnejo uporabljati za spremenljivke in odnose med njimi. Pri tem je zajeto formuliranje aritmetičnih zakonitosti, računanje z algebrski izrazi, reševanje enačb, neenačb in sistemov enačb ter opis funkcijskih odnosov med veličinami. Zakaj je učenje algebra za nekatere učence lahko zahtevno? Algebra kot posplošitev aritmetike zahteva dobro aritmetično predznanje, vendar je potreben premik od aritmetičnega načina razmišljanja k algebrskemu. Zahteva abstraktno razmišljanje (abstraktno = odmisliti konkretno). Vključuje kompleksno in raznovrstno uporabo simbolov, ki je tesno povezana s konceptualnim razumevanjem. Na primer: zapis z dvema znakoma lahko pomeni zapis števila z mestno vrednostjo (23), lahko pomeni vsoto (1 1/2), ali pa produkt (xy).  
 
Za osmišljanje in poglobljeno razumevanje algebrskih struktur, ki presega le znanje vnaprej določenih procedur, Kindt (2018) usmerja poučevanje in učenje algebre v aktiven način, ki vključuje opisovanje številskih vzorcev, ugotavljanje zanimivih številskih lastnosti in reševanje praktičnih problemov. Prav tako Drijvers (2011) kot enega od pomembnih vidikov algebre izpostavlja preiskovanje vzorcev, kar vključuje opazovanje, prepoznavanje in ugotavljanje pravil ter odnosov med algebrskimi strukturami. Poudarja, da v tem procesu pomembno vlogo igra posploševanje, kar pripelje do formul kot pomembnega orodja za opisovanje vzorcev in struktur.  
 
Preiskovanje je pristop k poučevanju matematike, ki omogoča učencem, da skozi lastno aktivnosti ozaveščajo že osvojeno matematično znanje ali pa izgrajujejo novo matematično znanje (MERIA). Temelji na opazovanju, iskanju vzorcev in pravil, zastavljanju vprašanj, postavljanju hipotez, interpretiranju ugotovitev, predstavljanju rezultatov in razpravi. Udeleženci bodo preizkušali poučevanje in učenje algebrskih vsebin s preiskovanjem v povezavi s prenovljenim učnim načrtom za matematiko.  

Viri in literatura:  

Drijvers, P. (2011). Secondary Algebra Education Revisiting – Topics and Themes and Exploring the Unknown. Sense Publishers.  

Kindt, M. (2018). Figured algebra. V M Suban (ur.), A. Jerko (ur.), 4. mednarodna konferenca o učenju in poučevanju matematike KUPM 2018, Zbornik razširjenih povzetkov. Zavod Republike Slovenije za šolstvo.  

Jessen, B., Doorman, M., Bos, R., Bašić, M., Kokan, I., Špalj, E. (2017). Priročnik MERIA za poučevanje matematike s preiskovanjem. Zavod Republike Slovenije za šolstvo.  

Predstavitveno gradivo