doc. dr. Sanela Hudovernik, Pedagoška fakulteta Univerze na Primorskem
mag. Katarina Dolgan, Zavod Republike Slovenije za šolstvo
Povzetek
Pri oblikovanju prostorskih predstav učencev ima osrednje mesto vizualizacija geometrijskih pojmov in konceptov. Izboljševanje sposobnosti vizualizacije ne prispeva le k boljšemu razumevanju geometrijskih struktur, temveč tudi k razvoju višjih kognitivnih funkcij, abstraktno-logičnega mišljenja in prostorskega sklepanja. Te kognitivne sposobnosti so bistvene za učinkovitost pri reševanju kompleksnih problemov ter omogočajo posamezniku, da sistematično in analitično pristopi k vsakdanjim situacijam. Dobro razvite prostorske predstave so nujno potrebne za vizualizacijo, načrtovanje in konstrukcijo geometrijskih oblik. Poleg tega omogočajo geometrijski pogled na fizični svet in so nepogrešljive pri uporabi simbolnega predstavljanja nevizualnih matematičnih konceptov in odnosov.
Učitelj pomembno prispeva k razvoju prostorskih predstav pri učencih s skrbno načrtovanimi dejavnostmi, ki omogočajo miselno aktivnost in vizualizacijo osnovnih geometrijskih pojmov na konkretni ravni, preden se premaknejo k abstraktnejšim konceptom. Uporaba manipulativnih materialov krepi kognitivno razumevanje in pomnjenje geometrijskih konceptov, zato je priporočljivo, da se učencem omogoči delo s konkretnimi materiali, ki presega običajne dejavnosti s “papirjem in svinčnikom”, saj spodbuja kinestetično učenje in boljše prostorske predstave. V začetni fazi lahko učenci uporabljajo predmete iz svoje okolice, kar olajša prehod k bolj formalnim matematičnim strukturam. Sčasoma pa naj raziskujejo z raznolikimi didaktičnimi sredstvi, ki vključujejo geometrijske modele teles in likov, šablone, ravnila, šestila, geotrikotnike, geoplošče itd. Te dejavnosti lahko dodatno podpiramo z didaktičnimi igrami, ki spodbujajo eksperimentiranje in raziskovanje v sodelovalnem učnem okolju. Tak pristop ne le spodbuja globlje razumevanje, ampak razvija tudi učenčeve sposobnosti kritičnega mišljenja in reševanja problemov.
Delavnica “Razvoj prostorskih predstav skozi vizualizacijo pri pouku matematike” je namenjena vsem učiteljem, ki v osnovni šoli poučujejo predmet matematika (od 1. do 9. razreda). Udeležencem bo predstavljen razvoj vizualizacije po celotni vertikali v luči prenove učnih načrtov. Imeli bodo priložnost spoznati primere raznolikih dejavnosti ter preizkušati različna didaktična sredstva in pripomočke, s katerimi lahko učitelj učencem pri predmetu matematika omogoča razvoj prostorskih predstav. Poudarek bo na integraciji sodobnih učnih pristopov, ki temeljijo na aktualnih pedagoških raziskavah in najboljših izkušnjah iz prakse. Udeleženci bodo aktivno vključeni v praktične delavnice, ki spodbujajo in razvijajo prostorsko vizualizacijo. Poleg tega bodo imeli priložnost spoznati in preizkusiti tudi digitalne vire in tehnologije, ki lahko obogatijo učni proces in dodatno motivirajo učence.
Viri in literatura:
Hudovernik, S. (2016). Vizualizacija geometrijskih pojmov z uporabo geoplošče v osnovni šoli : doktorska disertacija. Univerza na primorskem. https://repozitorij.upr.si/IzpisGradiva.php?id=8116