Nadarjeni pri matematiki: izziv ali priložnost (delavnica)

mag. Apolonija Jerko, Zavod Republike Slovenije za šolstvo

Povzetek

Nadarjenost se odraža na različnih področjih in v različnih osebnostnih lastnostih, osebnostnih potezah in vedenjih. Nadarjeni učenci niso enovita skupina, saj različni profili nadarjenih učencev potrebujejo različne pristope. Nadarjenost, ki jo učenci izkazujejo pri pouku matematike, bi lahko delili na tri področja. Prvo področje so učne značilnosti, ko učenci znajo kritično presojati podatke, si hitro zapomnijo dejstva in so sposobni dobrega analiziranja različnih problemov. Drugo področje je motivacija, ko učenci radi rešujejo naloge, delajo samostojno in neodvisno. Tretje področje je ustvarjalnost, za katero velja, da učenci veliko sprašujejo, jasno izražajo svoja mnenja ter imajo veliko idej in problemskih rešitev (Kavaš, 2002). Pri prepoznavanju teh področji in tudi razvijanju   matematične nadarjenosti ima učitelj veliko vlogo. Učitelj pomembno prispeva k oblikovanju samopodobe nadarjenih učencev s prilagojenimi nalogami, spremljanjem njihovega dela in napredka ter s podporo pri postavljanju ciljev. Učitelj omogoči nadarjenemu učencu, da je ta skozi vse elemente učnega procesa aktiven ter postaja vse bolj samostojen, pozornost pa usmerjena v kvaliteto znanja. Pomembno je, da pouk za nadarjene učence poteka v učnem okolju, ki v njih spodbuja učne procese in miselno aktivno zaposlitev, ki poudarja konstruktivizem, samoreguliranje in ciljno usmerjeno učenje (De Corte, 2013).

Na delavnici o nadarjenih učencih pri pouku matematike bomo v uvodu spoznali, katere so značilnosti matematično nadarjenih učencev in kako jih ločiti od bistrih in pridnih učencev. Predstavljeni bodo primeri situacij v razredu iz osnovne in srednje šole, pri katerih se bomo osredotočili na ravnanja učitelja pri delu z nadarjenimi učenci.

Viri in literatura:

Bezić, T., Bucik, V., Bučar-Markič, S., Miklavčič, M., Kranjc, T., Lep, B., Malešević, T., Nolimal, F., Rojc, J., Rostohar, G., Slivar, B., Vidovič, M., in Vršnik Perše, T. (2019). Strokovna izhodišča posodobitve Koncepta odkrivanja nadarjenih otrok, učencev in dijakov ter vzgojno-izobraževalnega dela z njimi. Zavod Republike Slovenije za šolstvo. https://www.zrss.si/pdf/strokovna_izhodisca_nadarjeni.pdf

Bucik, V. (2015). Giftedness and creativity: myth and truth. Sažeci priopćenja, 47.

De Corte, E. (2013). Giftedness considered from the perspective of research on learning and instruction. High Ability Studies 24 (1).

Kavaš, B. (2002). Matematično nadarjeni učenci v osnovni šoli. Pedagoška obzorja,17(3-4), 38-50.

Valenčič Zuljan, M. (2002). Kognitivno-konstruktivistični model pouka in nadarjeni učenci. Pedagoška obzorja.

Predstavitveno gradivo