mag. Simona Pustavrh, Srednja elektro- računalniška šola in tehniška gimnazija Novo mesto
Povzetek
V prispevku bo, v skladu z Izhodišči za prenovo učnih načrtov v osnovni in srednji šoli (Ahačič, 2022), predstavljena možnost obravnave učne snovi o kvadratni funkciji, kjer bomo zasledovali pet ciljev s poudarkom na uporabi digitalne tehnologije: dijak razume kvadratno odvisnost in jo loči od drugih odvisnosti, pozna in uporablja definicijo kvadratne funkcije ter nariše njen graf, preiskuje in uporablja lastnosti kvadratne funkcije, rešuje in uporablja kvadratne enačbe in neenačbe ter sisteme kvadratnih enačb oziroma neenačb, rešuje matematične in življenjske probleme s kvadratno funkcijo.
Predstavljena bo uvodna aktivnost poševnega meta žoge. Dijaki najprej opazujejo gibanje žoge in spoznajo obliko parabole, nato na spletu poiščejo še druge primere uporabe parabole, kar jim omogoča širše razumevanje koncepta. V nadaljevanju definiramo kvadratno funkcijo, narišemo njen graf in rešujemo različne matematične probleme, med obravnavo snovi pa dijaki aktivno uporabljajo GeoGebro za preiskovanje lastnosti in vizualizacijo kvadratne funkcije. Za sprotno spremljanje napredka dijakov lahko uporabimo spletne teste npr. na začetku ure.
Z digitalno tehnologijo lahko obogatimo tudi domače naloge. Dijaki npr. rešujejo naloge na učnih listih brez rešitev in nato preverijo pravilnost svojih rešitev z GeoGebro ali drugo aplikacijo. Poleg tega lahko študirajo rešene primere na papirju ali v videoposnetkih, kar jim pomaga pri boljšem razumevanju snovi.
Uporabnost kvadratne funkcije podkrepimo z reševanjem življenjskih primerov z modeliranjem, kot so met žoge, gradnja mostov, optimizacija površin ali curek vode v fontani s poudarkom na skupnih ciljih, ki so podrobno opisani v Skupni cilji in njihovo umeščanje v učne načrte in kataloge znanj (Ahačič, 2023). Skupni cilji širijo obzorja dijakov in razvijajo kritično mišljenje. Preiskovalne naloge z modeliranjem dijaki rešujejo v skupinah v šoli in doma, svoje rešitve pa predstavijo na različne načine (plakat, predstavitev, videoposnetek, interaktivna spletna stran).
Dijaki se tako dobro usposobijo za uporabo digitalne tehnologije, zato jo lahko vključimo tudi v ustno ocenjevanje znanja. Prikazanih bo nekaj primerov ustnih vprašanj, ki temeljijo na uporabi tehnologije.
Z uporabo predstavljenih metod dela in procesnih znanj s področja uporabe tehnologije, dijaki z aktivnim sodelovanjem pridobijo praktične izkušnje in poglobijo svoje razumevanje kvadratne funkcije. Metode dela so prenosljive tudi na druge učne vsebine pri matematiki in drugih predmetih, kar omogoča širšo uporabo pridobljenih znanj.
Viri in literatura:
Ahačič, K. et al. (2023). Skupni cilji in njihovo umeščanje v učne načrte in kataloge znanj. Zavod Republike Slovenije za šolstvo. https://www.zrss.si/pdf/skupni_cilji.pdf
Ahačič, K. et al. (2022). Izhodišča za prenovo učnih načrtov v osnovni in srednji šoli. Zavod Republike Slovenije za šolstvo. https://www.zrss.si/pdf/izhodisca_za_prenovo_UN.pdf
Nolimal, F. et al. (2024). Usmeritve za pripravo didaktičnih priporočil k učnim načrtom za osnovne in srednje šole. Zavod Republike Slovenije za šolstvo. https://www.zrss.si/pdf/usmeritve_didakticna_priporocila.pdf
Žakelj, A. et al. (2010). Posodobitev pouka v gimnazijski praksi. Matematika. Zavod Republike Slovenije za šolstvo. https://www.zrss.si/pdf/Posodobitve-pouka-v-gimnazijski-praksi-MATEMATIKA.pdf