Nazaj na vrhnjo stran: Program konference KUPM 2024 | Laško, 11. in 12. 11. 2024

Slovenski matematični kurikulum na prehodu iz razredne v predmetno stopnjo v mednarodni perspektivi

Barbara Japelj Pavešić, Pedagoški inštitut 

Povzetek 

Po osmih letih Slovenija ponovno sodeluje v mednarodni raziskavi znanja matematike in naravoslovja, TIMSS 2023, s populacijo četrošolcev. Raziskava temelji na preizkusih iz kurikularnih vsebin, ki so poučevane v večini sodelujočih držav. Hkrati, ko izmeri znanje učencev, tudi primerja priložnosti, ki jih imajo učenci za učenje ter razvršča države po učinkovitosti. Tokratna raziskava TIMSS bo ciljno preverila znanje manj uspešnih in bolj uspešnih učencev z manj in bolj zahtevnimi preizkusi ter države opredelila po deležih učencev, ki usvojijo bolj ali manj zahtevne matematične koncepte. Potem, ko Slovenija ni sodelovala v TIMSS 2019, je izgubila kurikularne primerjave v času, ko se je izobraževanje po svetu močno spremenilo zaradi prilagajanja na nove tehnologije (glej Izhodišča TIMSS 2019). Kurikularna analiza za študijo v letu 2023 je za Slovenijo pokazala precejšnja odstopanja učnega načrta od povprečja drugih držav, kar pomeni ob praktični zadregi preveranja znanja iz otrokom neznanih vsebin predvsem izhodiščno slabšo konkurenčnost slovenskega matematičnega izobraževanja. Zato terja premislek matematičnih strokovnjakov na nacionalni ravni. Nekatere vsebine poglavja števil in algebre se pri nas poučujejo mnogo kasneje, tudi koncepti geometrije v povezavi z algebro so uvedeni kasneje ali le kot izbirne vsebine. Čeprav so nekatere vsebine poučevane do konca osnovne šole, pa v drugih državah v tem času obravnavajo še poglavja, ki jih pri nas kurikulum za osnovno šolo ne vsebuje. V prispevku bomo pokazali mednarodna izhodišča za TIMSS v 4.r s kritično presojo o obravnavi v slovenskem učnem načrtu in posledicah za matematično izobraževanje slovnskih osnovnošolcev. Obravnavali bomo nekatere razloge za stanje, zgodovinske in izhajajoče iz obstoječih učnih virov, ter predlagali kratkoročne rešitve na ravni poučevanja in dolgoročnejše potrebe po večjih spremembah v nacionalnih dokumentih.  

Vir:  

Mullis, I. V. S. in Martin, M. O. (ur.) (2017). TIMSS 2019 Assessment Frameworks (Izhodišča TIMSS 2019). Boston College, TIMSS & PIRLS International Study Center, https://timssandpirls.bc.edu/timss2019/frameworks/framework-chapters/mathematics-framework/ 

Mullis, I. V. S. in Martin, M. O. (ur.) TIMSS 2023 Assessment Frameworks (Izhodišča TIMSS 2023) Boston College, TIMSS & PIRLS International Study Center (v pripravi na objavo na https://timssandpirls.bc.edu/timss2023/). 

Amalija Žakelj in drugi (2011). Učni načrt za matematiko. Ministrstvo za šolstvo in šport , Zavod RS za šolstvo, Ljubljana. https://www.gov.si/assets/ministrstva/MIZS/Dokumenti/Osnovna-sola/Ucni-nacrti/obvezni/UN_matematika.pdf ali https://dun.zrss.augmentech.si/#/ 

GRADIVO