Uporaba osnovnošolske statistike v vsakdanjem življenju (delavnica) 

dr. Andreja Klančar, Pedagoška fakulteta Univerze na Primorskem 

mag. Sonja Rajh, Zavod Republike Slovenije za šolstvo 

Andreja Verbinc, OŠ Oskarja Kovačiča 

Povzetek

S prihodom računalnikov in interneta se vsakodnevno soočamo z ogromno količino podatkov in informacij. Statistična pismenost je ključna za pravilno interpretacijo in uporabo teh podatkov (Bargagliotti, 2020). Ob tem je izjemno pomembno razvijati kritično presojo podatkov in zavedanje o tveganjih, kot so napačne interpretacije ter zavajajoči grafični prikazi.  
 
Statistika v osnovni šoli je osrednjega pomena za razvoj spretnosti učencev za razumevanje in analizo podatkov. Na primer, učenci lahko v razredu analizirajo podatke o povprečni porabi vode v gospodinjstvu, kar jim omogoča vpogled v trajnostno ravnanje z viri, spremljajo porabo energije v gospodinjstvu ali analizirajo podatke o priljubljenih načinih prevoza med učenci v šoli. Tovrstni primeri omogočajo učencem, da skozi delo s podatki razvijajo kritično mišljenje in razumevanje, kako se podatki uporabljajo pri odločanju v resničnem svetu. Statistika tako postane sredstvo za razumevanje pomembnih tem, kot so varovanje okolja, zdravje in vsakodnevne potrošniške izbire. S temi primeri lahko realiziramo skupne cilje prenovljenega učnega načrta s področja trajnostnega razvoja, zdravja in dobrobiti ter digitalnih kompetenc.    
 
Na delavnici bomo uvodoma kratko predstavili teoretični okvir, v nadaljevanju pa se bodo udeleženci, v vlogi učečega se, ukvarjali z raznolikimi avtentičnimi problemi iz vsakdanjega življenja za poučevanje statistike v 2. in 3. VIO OŠ.  

Viri in literatura:  

Bargagliotti, A., Johnson, S., Franklin, C., Perez, L., Arnold, P., Spangler, D. A., Gould, R. (2020). Pre-K–12 Guidelines for Assessment and Instruction in Statistics Education II (GAISE II). A Framework for Statistics and Data Science Education. American Statistical Association. FrameworkStatDataScienceEdu.pdf 

Shields, M. (2005). Information Literacy, Statistical Literacy, Data Literacy. IASSIST Quarterly, 28(2–3), 6. https://doi.org/10.29173/iq790 

Žakelj, A. (2010). Od obdelave podatkov v osnovni šoli do statistike v gimnaziji, v Kmetič, S., Sirnik, M. (ur.) Matematika. Posodobitve pouka v gimnazijski praksi (Str. 229-252). ZRSŠ. Posodobitve-pouka-v-gimnazijski-praksi-INFORMATIKA.pdf (zrss.si)  

Predstavitveno gradivo