Razvoj številskih predstav v 1. VIO (delavnica) 

Andreja Perkovič, OŠ Gustava Šiliha Laporje 

Barbara Oder, OŠ Kajetana Koviča Poljčane 

Povzetek

Sistematična izgradnja številskih predstav o naravnih številih se začne v predšolskem obdobju in se poglablja ter nadgrajuje skozi 1. vzgojno-izobraževalno obdobje. Tesno je povezana z otrokovim kognitivnim razvojem. Na predoperativni razvojni stopnji se za ta namen uporablja veliko nestrukturiranega in strukturiranega konkretnega materiala, ki ga učenci razvrščajo, prirejajo, preštevajo ter postopno prehajajo na grafično in simbolno raven. Ob tem prepoznajo vzorce in razumejo kardinalni in ordinalni vidik števila. Za razvoj številskih predstav je pomemben tudi računski vidik, zlasti ko učenci določajo pare števil na dano vsoto (poudarek na vsoti 10). Ta koncept jim kasneje pomagaje pri računanju s prehodom in razumevanju pojma desetica. 

Na začetku 1. razreda je poudarek na dejavnostih »ocenitve« majhne količine elementov (subitizacija) in na prepoznavanju večjih količino elementov (sestavljanje manjših delov v celoto), ki omogoča lažje preštevanje. Ko se številski obseg poveča, se uporabljajo različni koncepti štetja, ki učencem omogočajo hitrejše in bolj učinkovito štetje. Pri številih večjih od 100 si pri predstavljivosti števil pomagajo z življenjskimi situacijami, ki so jim blizu. Za razširitev množice naravnih števil večjih od 20 morajo učenci razumeti koncept mestnih vrednosti. 

Obravnava naravnih števil s številom 0 in njihovih lastnosti ter računskih operacij se vertikalno nadgrajuje z razširitvijo množice naravnih števil do 1000. 

Pri učenju različnih matematičnih konceptov ima velik pomen rokovanje s konkretnim materialom, zato je pomembno, da učitelji skrbno uvajajo učne v rutine in samostojno delo.  

V delavnici za učitelje se bomo osredotočili na razvoj koncepta števila, mestnih vrednosti ter povezavo med naravnimi števili, številom 0 in računskimi operacijami. Dotaknili se bomo povezovanja ciljev znotraj matematičnih tem in v širšem, medpredmetnem kontekstu.  Prikazane bodo raznovrstne dejavnosti z uporabo konkretnega didaktičnega materiala, ki omogoča učencu izgradnjo koncepta število.  Udeleženci bodo imeli priložnost skozi izzive oblikovati ideje za nove dejavnosti.  

Viri: 

  • Vršič, V. (2021). Izgradnja koncepta številskih predstav in pojma število. Razredni pouk 23(3), 23–32. 

Kmetič, S. Šavora, S, Forbisher, L., Kokol-Volč, V. (2001). Vodnik po presečišču. DZS. 

Predstavitveno gradivo