Nazaj na vrhnjo stran: Program konference KUPM 2024 | Laško, 11. in 12. 11. 2024

Razvoj matematične pismenosti dijakov v programu mednarodne mature

Mateja Fošnarič, II. gimnazija Maribor

Povzetek

V prispevku predstavljam aktivnosti, ki jih izvajamo pri pouku matematike v programu mednarodne mature, s ciljem spodbuditi razvoj matematične pismenosti. Matematično pismenost razumemo, kot je opredeljena v Nacionalnem poročilu Pisa 2018. »Matematična pismenost je v raziskavi PISA opredeljena kot zmožnost analiziranja, utemeljevanja in učinkovitega sporočanja svojih zamisli in rezultatov pri oblikovanju, reševanju ter interpretaciji matematičnih problemov v različnih situacijah. To zahteva vključevanje matematičnega mišljenja, uporabo matematičnih konceptov, znanja, postopkov in orodij pri opisovanju, razlagi ter napovedovanju dogodkov.« (Šterman Ivančič, 2019: 63) V programu mednarodne mature je velik poudarek na poučevanju, ki temelji na preiskovanju, na razvoju konceptualnega razumevanja, uporabi znanja v različnih kontekstih ter transferju znanja med predmeti. Za dijake pripravljamo naloge v obliki vodenega preiskovanja. Pri pouku pogosto rešujemo naloge, pri katerih gre za uporabo matematike pri drugih znanstvenih področjih. Spodbujamo in učimo smiselno uporabo tehnologije (grafično računalo, Geogebra, Desmos, Wolfram Alpha). Velik poudarek je tudi na matematičnem modeliranju. Pomemben del vsake aktivnosti je refleksija. Dijake spodbujamo k branju matematičnih člankov in poslušanju on-line predavanj. Le-tem sledi debata v razredu. Učitelji angleščine in naravoslovnih znanosti organizirajo za dijake delavnice o pisanju znanstvenih člankov v angleščini. Ker je v programu velik poudarek na akademski poštenosti, je vključena tudi knjižničarka, ki dijake nauči, kako iskati primerna gradiva in kako pravilno citirati. Dijaki pri pouku razvijajo med drugim veščine abstraktnega mišljenja, raziskovalne veščine ter komunikacijske veščine. Maturitetni izpit na osnovnem nivoju je sestavljen iz dveh izpitnih pol in iz krajše raziskovalne naloge, ki se imenuje »exploration«. Vsak dijak izdela svojo nalogo. Pri nalogi lahko gre za matematično raziskovanje, modeliranje, uporabo matematike ali zgodovino matematike. Nalogo oceni učitelj glede na pet predpisanih kriterijev.  Ocena prispeva 20% h končni oceni pri matematiki. V prispevku predstavim tudi končne izdelke dijakov, ki kažejo na visok nivo matematične pismenosti dijakov ob zaključku programa.

Viri

Šterman Ivančič, K. (2019): PISA 2018: program mednarodne primerjave dosežkov učencev in učenk: nacionalno poročilo s primeri nalog iz branja , Pedagoški inštitut, Ljubljana.