mag. Sonja Rajh, Zavod Republike Slovenije za šolstvo
Povzetek
Poučevanje matematike s preiskovanjem (Inquiry Based Mathematics Education – IBME) je pristop v poučevanju, ki omogoča učencem aktivno sodelovanje pri izgrajevanju novega znanja.
Raziskave kažejo, da je ključno, da se učenci sami lotijo problema oz. situacije, saj jih to lahko privede do formuliranja hipotez, raziskovanja in eksperimentiranja z lastnim znanjem ter do formuliranja rešitev na podlagi lastnih dejanj. (Winsløw, 2017)
Poučevanje naj se prilagodi izkušnjam učencem, ki pridobivajo novo znanje preko lastnih dejavnosti (learning by doing), pri katerih si zastavljajo vprašanja, raziskujejo, postavljajo hipoteze in razmišljajo o matematičnih idejah.
Vsi, ne samo učenci z učnimi težavami in tisti, pri katerih prevladuje kinestetični stil zaznavanja, naj v začetni fazi reševanja odprtega, ne-rutinskega problema, uporabljajo konkretne didaktične pripomočke, ki pripomorejo k razvoju (prostorske) predstave o problemu. Pouk je običajno prilagojen učencem, pri katerih prevladuje slušni ali vidni zaznavni stil za sprejem vtisov iz okolja. Piaget (Labinowicz, 2010) ugotavlja pomanjkljivo skrb za uporabo učnih pripomočkov, ter pretirano opiranje na slikovno in simbolično predstavljanje problema.
Učenci naj spoznajo problem izkustveno, šele v naslednji fazi naj preiskujejo s pomočjo zapisov in ugotovitev, ki jih ponazorijo na papirju ali v računalniških aplikacijah na različnih predlogah, prilagojenih danemu problemu, ter v zaključni fazi ubesedijo posplošitve, zakonitosti in ugotovljena pravila.
Z reševanjem odprtih, ne-rutinskih problemov, dosežejo višje kognitivne ravni znanja, začutijo pomembnost matematike pri reševanju življenjskih problemov, sprejemajo matematiko kot način mišljenja ter tako vzpostavijo pozitiven odnos do učenja matematike in do znanja matematike.
Udeleženci bodo na delavnici poglobili teoretične osnove učenja in poučevanja s preiskovanjem. S konkretnimi primeri gradiv za preiskovalne aktivnosti pri pouku matematike se bodo srečali v vlogi učečega in v vlogi učitelja.