Nazaj na vrhnjo stran: Program konference KUPM 2024 | Laško, 11. in 12. 11. 2024

Preiskovanje rastočih geometrijskih vzorcev

Tatjana Kerin, Osnovna šola Leskovec pri Krškem

Povzetek

V prispevku je predstavljena obravnava vzorcev v 9. razredu, s katerimi učenci še niso imeli kaj dosti izkušenj. Z reševanjem različnih rastočih geometrijskih vzorcev smo omogočili učencem odkrivanje metod reševanja vzorcev in s tem razvijanje algebraičnega mišljenja. Poleg usvajanja operativnih ciljev, da učenci opazujejo vzorce, ugotovijo pravilo, poiščejo posplošitev in zapišejo algebrski izraz, so tako pridobivali in razvijali nepogrešljiva procesna znanja. Učenci so delali vzorce s konkretnimi materiali (vžigalicami, kockami, gumbi, ploščicami), s pomočjo interaktivnih gradiv, z risanjem. Sprva je bil poudarek na prepoznavanju vzorcev, nadaljevanju vzorcev in predvsem govorjenju o tem, kako posamezni vzorec logično nadaljujemo in opisu pravila. Pomembno je bilo, da so si pri preiskovanju vzorcev pomagali s sistematičnim zapisovanjem v preglednici. Tako so lažje opazovali povezavo med sosednjima korakoma, povezovali zaporedno številko koraka s sliko in številom objektov oz. vrednostjo v preglednici.

Vzorci so postajali vse bolj komleksni. Od preštevanja elementov v posameznem koraku vzorca in posploševanju zapisa števila elementov v n-tem koraku, smo se lotevali preiskovanja geometrijskih lastnosti: dolžin stranic, diagonal, velikosti obsegov, ploščin, ipd.

Tako smo se najprej učili dela z vzorci, nato pa uporabili vzorce tudi za utrjevanje ali pa za učenje nove učne snovi, sprva pri izrazih in nato pri ostalih učnih sklopih v okviru reševanja matematičnih problemov. Pogosto smo prišli do spoznanja, da preiskovanje ni vedno popolno, da ga včasih ni mogoče nadaljevati zaradi nepoznavanja učnih vsebin, bodisi, da niso bile dovolj usvojene ali pa še niso bile obravnavane.

Učence ves čas spodbujamo k vrstniškemu sodelovanju, oblikovanju idej, pogovoru, poslušanju drug drugega, razmišljanju in s tem učenju. Glede na različne učne sposobnosti učencev je bilo potrebno tudi prilagajanje zahtevnosti, idividualizacija in dferenciacija pri pouku. Skupaj z učenci smo sproti oblikovali kriterije uspešnosti in kriterije za vrednotenje z opisniki. V prispevku predstavljamo tudi izdelke učencev in način vrednotenja.

GRADIVO