mag. Cvetka Bizjak, Zavod Republike Slovenije za šolstvo
Povzetek
Gradniki matematične pismenosti predstavljajo opredelitev ciljev, ki naj bi jih dosegla slovenska vrtec in šola. Učna motivacija pa je ena od sestavin poti, ki vodi do tja. Raziskave dokazujejo, da so posamezne sestavine učne motivacije pozitivno povezane z dosežki (npr. PISA 2015). Na dosežke vpliva posredno: preko količine časa, ki jo namenimo učenju, izbire učnih strategij (globinsko – površinsko učenje), stopnje osredotočenosti na učno vsebino ipd.
Kompleksnost motivacijskih procesov smo poskušali zajeti v opredelitvi štirih temeljnih gradnikov za graditev učne motivacije, ki vodi v globinsko učenje.
Prvi gradnik je opredeljen kot učenčeva zmožnost uskladiti učne cilje z osebnimi in v njih poiskati osebni smisel. Podrobneje ga opisujejo tri podizhodišča: učenec v učnih ciljih zmore prepoznati osebni smisel, zna si določati realne cilje in učenje/znanje sta zanj vrednoti sami po sebi.
Drugi gradnik opisuje učenčevo zmožnost uravnavanja čustev, pozornosti in volje. Prvi pogoj za uspešno uravnavanje čustev je, da vsak trenutek čuti svoje doživljanje. V drugem koraku pa energijo svojih čustev zmore usmeriti v aktivnosti, ki vodijo do cilja.
Tretji gradnik se nanaša na učenčevo razumevanje sebe v učni situaciji. Na vedenje učenca vpliva že v fazi priprave na učenje – tesno je povezano z oceno učne situacije (npr. ali bom zmogel). V tesni prepletenosti s čustvenimi odzivi pa na vedenje učenca vpliva tudi kasneje – med celotnim procesom učenja.
Četrti gradnik izhaja iz dejstva, da je učenje proces, ki od vsega začetka poteka preko odnosov z drugimi. Opisuje zmožnost učenca, da si ustvari socialno mrežo (odraslih in vrstnikov), ki jo lahko izkoristi za učenje.
Delitev na štiri ločena izhodišča je umetna. Pri vsakem posamezniku se na svojstven način povežejo v neločljivo celoto – v njegovo lastno motivacijsko strukturo. Ta pa v učni situaciji določa kakovost učnih strategij, ki jih bo uporabil za doseganje učnih ciljev. Pri tem ima posebno pomembno vlogo razumevanje učitelja kot vira pomoči.
Viri:
- Bizjak C. in ostali (2021): Gradniki učne motivacije v projektu NA-MA POTI – odnos do učenja naravoslovja in matematike, Ljubljana, ZRSŠ, 2021-11-29-GRADNIKI-UCNE-MOTIVACIJE-odnos-do-ucenja-naravoslovja-in-matematike.pdf (zrss.si)