Prenova pouka matematike po vertikali in kaj bo zato drugače v osnovni šoli 

mag. Mojca Suban, Lidija Pulko, Zavod Republike Slovenije za šolstvo

Povzetek

V Sloveniji od leta 2022 poteka projekt prenove učnih načrtov v osnovnošolskem in gimnazijskem izobraževanju ter katalogov znanja za splošnoizobraževalne predmete v poklicnem in strokovnem izobraževanju. V okviru tega procesa se prenavljajo tudi učni načrt za matematiko v osnovni šoli, učni načrt za matematiko v gimnaziji in katalogi znanja za matematiko v srednjem strokovnem, poklicno-tehniškem, srednjem poklicnem in nižjem poklicnem izobraževanju.  

Pri prenovi pouka matematike po celotni vzgojno-izobraževalni vertikali se prizadevanja usmerjajo v sistematičen, skladen razvoj matematičnih pojmov, konceptov in procesov od zgodnjega učenja matematike do zahtevnejše matematike  v srednji šoli v skladu z razvojno stopnjo in starostjo učencev in dijakov. Ob tem se upoštevajo ugotovitve iz analize obstoječih učnih načrtov, ugotovitve iz raziskav TIMSS in PISA, učni načrti drugih držav. Skrb se namenja tudi poenotenju terminologije in simbolike ter usklajevanju z drugimi področji (npr. fizika). 

V prispevku bo predstavljen predlog prenovljenega učnega načrta za matematiko v programu osnovna šola. Izpostavljena bo vertikalna nadgradnja tem skozi vzgojno-izobraževalna obdobja in razlika v strukturi učnega načrta za I. VIO ter preostali vzgojno-izobraževalni obdobji v osnovni šoli. Prikazana bo primerjava z dosedanjim učnim načrtom, poudarjeni bodo premiki usvajanja matematičnih pojmov in postopkov glede na razred. Navedli bomo, kateri matematični pojmi in postopki so iz dosedanjega učnega načrta za matematiko za program osnovne šole izpuščeni in opozorili na spremembe v predlogu prenovljenega učnega načrta, ko nekatere matematične pojme in postopke uvrščamo tudi med cilje in jih ne uvrščamo le v didaktična priporočila. 

Na primeru razvoja matematičnega pojma in usvajanja postopkov bo predstavljena vertikalna nadgradnja ciljev, standardov znanja in razširitev strokovnih terminov, ki jih v času osnovnošolskega izobraževanja usvaja učenec. Didaktična priporočila, ki smo jih zasnovali za usvajanje predstavljenega, prikažemo kot primer celostne rabe prenovljenega učnega načrta za načrtovanje pouka. Ob primeru poudarimo še skupne cilje, ki jih ob tem lahko dosegamo, ter predstavljeno horizontalno umestimo tako znotraj predmeta matematika kot tudi medpredmetno. 

Predstavitveno gradivo