Nazaj na vrhnjo stran: Program konference KUPM 2024 | Laško, 11. in 12. 11. 2024

Nevroznanost, možgani in matematika

prof. dr. Zvezdan Pirtošek, Katedra za nevrologijo, Medicinska fakulteta, Univerza v Ljubljani

Povzetek

Nekatere teorije človekovih abstraktnih matematičnih zmožnosti trdijo da so se le-te prvič pojavile pri človeku, skupaj z govorom in jezikom, skupaj z nenadnim pojavom drugih kognitivnih sposobnosti, kulture in civilizacij ob koncu paleolitika; eden od utemeljiteljev takega razumevanja je Chomsky (Chomsky 2006). Temu so ugovarjali mnogi matematiki in fiziki, ki so fenomenološko svoje matematično razmišljanje čutili kot popolnoma nelingvistično. Tako videnje so podpirale teorije (Dillon 2013), ki so slutile temelj matematike v evolucijsko arhaičnih možganskih mehanizmih in ‘centrih’ za števila, čas in prostor, ki so prisotni že pri preprostih živalih in prav tako pri otroku kmalu po rojstvu; tako je Albert Einstein, npr. rekel: »Zdi se mi, da jezik in besede, bodisi zapisane ali izgovorjene, ne igrajo prav nobene vloge pri mojem matematičnem razmišljanju« (Hadamard 1945). Se je Einstein motil? Se je motil Chomsky? Prav kognitivna nevroznanost je pred kratkim ponudila odgovor in se ponudila za razsodnika med diametralno nasprotnima pogledoma dveh velikanov človekovega uma 20. stoletja in to  ‘razsodbo’ bo predstavil prvi del predavanja. V drugem se bomo vprašali, kaj se v možganih dogaja pri učenju matematike, kaj je nevroplastičnost in kako znanje matematike oblikuje možgane; sodobne študije namreč jasno kažejo, da pomanjkljivo znanje iz področja matematike pri mladostnikih  slabi procese možganske nevroplastičnosti in nekatere kognitivne funkcije (Zacharopoulos in sod 2021).

Viri

  1. Chomsky N (2006) Language and Mind (Cambridge Univ Press, Cambridge, UK)
  2. Dillon MR, Huang Y, Spelke ES (2013) Core foundations of abstract geometry. Proc Natl Acad Sci USA 110 (35):14191–14195
  3. Hadamard J (1945) An Essay on the Psychology of Invention in the Mathematical Field (Princeton Univ Press, Princeton)
  4. Zacharopoulos in sod. The impact of a lack of mathematical education on brain development and future attainment. PNAS June 15, 2021 118 (24) e2013155118

GRADIVO