Kristina Bratina, Melita Jakelj, Zavod Republike Slovenije za Šolstvo
Povzetek
Na podlagi Strokovnih izhodišč posodobitve koncepta odkrivanja nadarjenih otrok, učencev in dijakov ter vzgojno-izobraževalnega z njimi (ZRSŠ, 2019), bomo predstavili ključne poudarke, ki opredeljujejo prepoznavanje nadarjenih kot dalj časa trajajoč proces, ki se pričenja že v vrtcu in traja do zaključka srednje šole. Prepoznavanje nadarjenih je procesno zastavljeno, kar pomeni, da vzgojitelji in učitelji skozi diferenciacijo in individualizacijo vzgojno-izobraževalnega dela ter personalizacijo učenja ustvarjajo spodbudno učno okolje, v katerem se potenciali otrok, učencev in dijakov lahko pokažejo in razvijajo. Koncept uvaja 3-stopenjski model prepoznavanja nadarjenih, izpostavlja pomen različnih didaktičnih pristopov pri delu s potencialno nadarjenimi in nadarjenimi v vzgojno-izobraževalnem procesu znotraj rednega pouka v heterogenih učnih skupinah in zunaj rednega pouka v obliki obogatitvenih dejavnosti, uvaja mapo dosežkov, vključuje potencialno nadarjene in nadarjene iz ranljivih skupin, opredeljuje vloge strokovnih delavcev, mentorjev, koordinatorjev in vodstva ter poudarja pomen nadaljnjega izobraževanja in usposabljanja vseh strokovnih delavcev za prepoznavanje potencialno nadarjenih in delo z njimi.
Posodobljen koncept poudarja temeljna načela spodbudnega učnega okolja z modeli podpore pri pouku in temelji na spoznanjih, da je nadarjenost potencial, ki ga je z inkluzivno naravnanostjo mogoče učinkovito razvijati pri vsakdanjem vzgojno-izobraževalnem delu.
Predstavili bomo tudi opredelitev nadarjenosti v skladu s Strokovnimi izhodišči posodobitve Koncepta odkrivanja nadarjenih otrok, učencev in dijakov ter vzgojno-izobraževalnega dela z njimi. Poudarek bo na razumevanju osebnostnih lastnosti, emocionalnih značilnosti ter vedenj nadarjenih. Predstavili bomo načine prepoznavanja nadarjenih ter novosti, ki jih na tem področju prinaša posodobljen Koncept.
Viri in literatura:
Bezić, T. in drugi (2019). Strokovna izhodišča posodobitve Koncepta odkrivanja nadarjenih otrok, učencev in dijakov ter vzgojno-izobraževalnega dela z njimi. Ljubljana, ZRSŠ.
Bucik, V. (2022). Značilnosti nadarjenih in spodbujanje njihovega razvoja. Ljubljana, predavanje na strokovnem srečanju.
Lep, Ž. in Bucik, V. (2020). Merske značilnosti slovenskega prevoda Lestvic za ocenjevanje nadarjenosti GRS-S. Psihološka obzorja, št. 29. Ljubljana, Društvo psihologov Slovenije.
Rostohar, G. (2012). Socialno-emocionalni razvoj nadarjenih. Vzgojno-izobraževalno delo z nadarjenimi učenci osnovne šole. Ljubljana, ZRSŠ.