Je UI lahko rešitev za izzive pri pouku nadarjenih?

Amela Sambolić Beganović, Zavod Republike Slovenije za šolstvo

Povzetek

V Sloveniji je prepoznavanje nadarjenih otrok in delo z njimi zakonska obveznost, saj ti učenci potrebujejo posebne izzive in prilagoditve za optimalni razvoj svojih potencialov. Zavod Republike Slovenije za šolstvo (ZRSŠ) si prizadeva za razvoj učinkovitih praks in podpornih sistemov za delo z nadarjenimi učenci, vključno z raziskovanjem možnosti uporabe umetne inteligence (UI). 

Z namenom, da bi dobili vpogled v razmišljanje učiteljev in mnenje glede uporabe UI pri pouku v osnovnih in srednjih šolah, smo med slovenskimi učitelji izvedli raziskavo z naslovom “Vprašalnik o uporabi umetne inteligence pri poučevanju in učenju”. 

 
V raziskavi je sodelovalo 708 učiteljev, ti so  s pomočjo anonimnega spletnega vprašalnika delili svoje izkušnje in mnenja. Kvalitativna analiza odgovorov učiteljev je izpostavila  štiri vidike. Učitelji:  

  • potrebujejo ustrezno znanje in opremo za uporabo orodij in aplikacij UI (tehnični vidik);  
  • UI uporabljajo na način, ki spodbuja učenje in kritično mišljenje (pedagoški vidik); 
  • morajo upoštevati varnost podatkov in zagotoviti enak dostop ter preprečiti možnost zlorabe UI (etični vidik);  
  • potrebujejo izobraževanje za smiselno uporabo UI pri pouku (izobraževalni vidik).  

UI lahko ponudi rešitve učitelju in nadarjenim učencem, zlasti pri oblikovanju individualiziranih učnih poti, prilagajanju učnega gradiva in spremljanju napredka učencev,  vendar je njena uporaba odvisna od prepričanj in poznavanja aplikacij in orodij UI. Za učinkovito vključevanje orodij in aplikacij UI v poučevalne prakse učiteljev matematike v osnovnih in srednjih šolah je pomembno, da se učitelji dodatno izobražujejo in pridobijo ustrezno podporo, znanja in opremo. Priporočljivo je, da začnejo z manjšimi koraki, preizkusijo različna orodja in aplikacije ter se povežejo z drugimi učitelji za izmenjavo izkušenj.  

ZRSŠ načrtuje nadaljnje raziskave na področju uporabe UI v izobraževanju ter pripravo in izvedbo usposabljanj učiteljev s poudarkom na kritični in etični uporabi UI s ciljem, da UI  prispeva k bolj kakovostnemu in prilagojenemu poučevanju in učenju. 

  1. Chounta, IA., Bardone, E., Raudsep, A. et al. Exploring Teachers’ Perceptions of Artificial Intelligence as a Tool to Support their Practice in Estonian K-12 Education. Int J Artif Intell Educ 32, 725–755 (2022). https://doi.org/10.1007/s40593-021-00243-5).  
  1. Cojean, S., Brun, L., Amadieu, F., & Dessus, P. (2023). Teachers’ attitudes towards AI: what is the difference with non-AI technologies? Proceedings of the Annual Meeting of the Cognitive Science Society, 45. Retrieved from https://escholarship.org/uc/item/0r55s1jb) 
  1. Evropska komisija, Generalni direktorat za izobraževanje, mladino, šport in kulturo, Etične smernice za uporabo umetne inteligence in podatkov pri poučevanju in učenju za izobraževalce, Urad za publikacije Evropske unije, 2022, https://data.europa.eu/doi/10.2766/12 
  1. Fitriah. (2020). Developing Vocabulary Materials for Teaching Learning Process. JADEs : Journal of Academia in English Education. 1. 37-49. 10.32505/jades.v1i1.2688. 
  1. Holmes W., Porayska-Pomsta K., Holstein K., Sutherland, E., Baker T., Buckingham Shum S., , C. Santos O.,T. Rodrigo M., Cukurova M., Ibert Bittencourt I. & R. Koedinger K. Ethics of AI in Education: Towards a Community-Wide Framework. Int J Artif Intell Educ 32, 504–526 (2022). https://doi.org/10.1007/s40593-021-00239-1 
  1. Irene-Angelica Chounta, Emanuele Bardone, Aet Raudsep & Margus Pedaste  Exploring Teachers’ Perceptions of Artificial Intelligence as a Tool to Support their Practice in Estonian K-12 Education. Int J Artif Intell Educ 32, 725–755 (2022). https://doi.org/10.1007/s40593-021-00243-5
  1. Kim NJ and Kim MK (2022) Teacher’s Perceptions of Using an Artificial Intelligence-Based Educational Tool for Scientific Writing. Front. Educ. 7:755914. doi: 10.3389/feduc.2022.755914).  
  1. Krek, J. (2011). Bela knjiga o vzgoji in izobraževanju v Republiki Sloveniji 2011. < https://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC-YDIRK2GZ/?euapi=1&query=%27keywords%3dbela+knjiga+o+vzgoji+in+izobra%c5%beevanju+v+republiki+sloveniji+2011%27&sortDir=ASC&sort=date&pageSize=25>,  
  1. Nazaretsky, T., Cukurova, M., Alexandron, G. (2022). An instrument for measuring teachers’ trust in ai-based educational technology. Lak22: 12th international learning analytics and knowledge conference (pp. 56–66). ACM.). 
  1. Nolimal, F. (2010). Modeli učne diferenciacije in individualizacije v teoriji, zakonodaji in praksi slovenskih osnovnih šol. Šolsko svetovalno delo (revija Zavoda RS za šolstvo), let. XIV, številka 3/4, str. 17 – 30. 
  1. OpenAI. (2024). ChatGPT (3.5) [Generirano besedilo na poziv, da preoblikuje besedilo v esejski slog o značilnostih nadarjenega posameznika]. https://chat.openai.com 
  1. Posvet Učitelji učiteljem: Umetna inteligenca v izobraževanju – Center Digitalna UL (uni-lj.si) 
  1. Ragot, M., Martin, N., & Cojean, S. (2020). AI-generated vs. Human Artworks. A Perception Bias Towards Artificial Intelligence? Pridobljeno iz povezave https://hal.science/hal-03641111/file/ragot%20martin%20cojean%202020_proof.pdf)   
  1. Selin Akgun, Christine Greenhow, 2022; Artificial intelligence in education: Addressing ethical challenges in K-12 settings, AI and Ethics (2022) 2:431–440) 
  1. Siegle, D. (2023). A Role for ChatGPT and AI in Gifted Education. Gifted Child Today, 46(3), 211-219. https://doi.org/10.1177/10762175231168443). 
  1. Tanya Nazaretsky, Mutlu Cukurova, Moriah Ariely and Giora Alexandron (2021). Confirmation bias and trust: Human factors that influence teachers’ attitudes towards AI-based educational technology. EC-TEL 2021: AI for Blended Learning: Empowering Teachers in Real Classrooms, September 20, 2021, Bozen-Bolzano, Italy. Pridobljeno iz povezave: https://ceur-ws.org/Vol-3042/paper_4.pdf  
  1. UNESCO IITE. (2020). AI in Education: Change at the Speed of Learning. UNESCO IITE Policy Brief. Author: Steven Duggan. Editor: Svetlana Knyazeva < AI in Education: Change at the Speed of Learning – UNESCO IITE >  
  1. Viberg, O., Cukurova, M., Feldman-Maggor, Y., Alexandron, G., Shirai, S., Kanemune, S., Wasson, B., Tømte, C., Spikol, D., Milrad, M., Coelho, R., & Kizilcec, R. F. (2023). What Explains Teachers’ Trust of AI in Education across Six Countries. Pridobljeno iz povezave: https://arxiv.org/abs/2312.01627). 
  1. Zakon o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja (ZOFVI). (1996). Uradni list RS, št. 81/06 – uradno prečiščeno besedilo, 102/07, 107/10, 87/11, 40/12 – ZUJF, 63/13, 46/16 – ZOFVI-K in 76/23. Pridobljeno iz http://www.pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO445  
  1. Zakon o osnovni šoli (ZOsn). (1996). Uradni list RS, št. 81/06 – uradno prečiščeno besedilo, 102/07, 107/10, 87/11, 40/12 – ZUJF, 63/13, 46/16 – ZOFVI-K in 76/23. Pridobljeno iz http://www.pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO448