Vesna Vršič, mag. Melita Gorše Pihler, Zavod Republike Slovenije za šolstvo
Povzetek
Pri temi Aritmetika v osnutku prenovljenega učnega načrta za matematiko v osnovni šoli učenci razvijajo številske predstave o naravnih, celih, racionalnih in realnih številih, spoznavajo njihove lastnosti in izvajajo računske operacije z njimi. Znanje o številih in računanju z njimi uporabijo pri reševanju besedilnih in problemskih nalog.
Učenci od 1. razreda dalje razvijajo številske predstave o naravnih številih ob rokovanju z nestrukturiranim in strukturiranim materialom, s spoznavanjem lastnosti naravnih števil, z izgrajevanjem koncepta mestnih vrednosti ter z izvajanjem osnovnih računskih operacij, in sicer postopoma: najprej v množici naravnih števil do 20, 100, 1000 in do milijon, v 5. razredu tudi s števili večjimi od milijon.
V začetni fazi obravnave celih števil učenci pridobivajo občutek o pozitivnih in negativnih številih v primerih iz vsakdanjega življenja. Za predstavitev celih števil in sprva tudi pri izvajanju računskih operacij s celimi števili uporabljamo različne modele (linearni, nevtralizacijski/količinski) na konkretni in grafični ravni. V 7. razredu učenci razvijajo spretnost izvajanja računskih operacij s celimi števili.
Nenegativna racionalna števila vpeljemo kot dele celote, ulomke, decimalna števila in odstotke ter poudarimo povezavo med njimi. Predstave o racionalnih številih gradimo s pomočjo modelov (ploskovni, dolžinski model in model množic). Postopoma vpeljemo tudi računske operacije z nenegativnimi racionalnimi števili, najprej na konkretni in slikovni ravni in kasneje na simbolni ravni. V 8. razredu vpeljemo množico racionalnih števil. Učenci spoznajo negativna racionalna števila in razvijajo spretnost računanja z racionalnimi števili.
Množico racionalnih števil nato razširimo na množico realnih števil. Učenci spoznajo pojem kvadratni koren števila in računajo vrednosti preprostih številskih izrazov z realnimi števili.
V prispevku bomo predstavili nadgradnjo ciljev in standardov znanja od 1. do 9. razreda osnovne šole pri temi Aritmetika v osnutku prenovljenega učnega načrta. Podali bomo predloge za sistematično obravnavo posamezne množice števil. Prikazali bomo primere dejavnosti, ki po manjših korakih vodijo do ciljev in standardov znanja. Dodali bomo tudi primere, kako povezati nekatere cilje znotraj teme Aritmetika ter z drugimi temami učnega načrta za matematiko.
Viri in literatura
Učni načrt. Program osnovna šola. Matematika (2011). Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport: Zavod RS za šolstvo. https://www.gov.si/assets/ministrstva/MVI/Dokumenti/Osnovna-sola/Ucni-nacrti/obvezni/UN_matematika.pdf
Prenovljeni učni načrt – interno gradivo PKK za matematiko?
Van de Walle, J. A., Karp K. S., Bay-Williams J. M., (2019). Elementary and Middle School Mathematics. Teaching Developmentally. Boston: Pearson