Simon Brezovnik1, dr. Alenka Lipovec2
1Fakulteta za naravoslovje in matematiko, Univerza v Mariboru,
2Pedagoška fakulteta, Fakulteta za naravoslovje in matematiko, Univerza v Mariboru
Povzetek
Kljub znanim primanjkljajem dela na daljavo na kognitivnem in psihosocialnem področju, so se nekateri pristopi pokazali kot uporabni tudi po tem, ko so se šole spet odprle. Mednje sodi tudi pristop obrnjene učilnice z uporabo video posnetkov. Krizno poučevanje na daljavo je potekalo tudi z uporabo izobraževalnih video posnetkov. Učenci so posnetke lahko uporabili takrat in tako, kot jim je najbolj ustrezalo (npr. izbira časa ogleda, ustavljanje, večkratno gledanje…), kar je zmanjševalo razlike, ki so nastajale med njimi (npr. več sorojencev, nespodbudno domače okolje). Učenci dandanes naravno sprejemajo video posnetke kot način učenja in npr. YouTube kot platformo, kjer se lahko učijo (in sproščajo). Seveda pa morajo video posnetki biti kakovostni tako didaktično kot (morda manj pomembno) tehnično. V prispevku nas bodo zanimali le izobraževalni video posnetki, ki so namenjeni usvajanju znanja, torej ne le motivaciji ali utrjevanju znanja. Takšne posnetke bomo imenovali video razlage. Predstavili bomo deset principov kakovostnih video razlag. Štirje principi so bolj didaktično usmerjeni, verjetno najpomembnejši je princip interaktivnosti, sledijo princip porajajoče se aktivnosti, princip dinamičnega risanja in princip zavajajočih detajlov. Med bolj tehnično usmerjenimi principi pa bomo predstavili princip trajanja posnetka, princip perspektive snemanja, princip vidnosti učitelja, princip čustvenega stanja učitelja, princip vodečega pogleda in princip simultane kompozicije posnetka. Principe bomo tudi ponazorili s konkretnimi primeri posnetkov iz slovenske odprte izobraževalne platforme. Nakazali bomo tudi priložnosti za izboljšave in razvoj video pedagogike (npr. v okviru projekta EXPERT) v slovenskih šolah. Uporabnost vidimo predvsem pri učencih, ki pouka ne morejo obiskovati (npr. športniki, dolgotrajno bolni), pri učencih, ki potrebujejo dodatno podporo (npr. učenci z učnimi težavami) in pri matematično obetavnih učencih.